top of page

Cele Zrównoważonego Rozwoju

Cele Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Goals – SDGs) to plan działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone w sposób zrównoważony, z szacunkiem dla środowiska oraz z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń.


Na szczycie w Nowym Jorku, w dniach 25-27 września 2015 r., przywódcy krajów członkowskich ONZ podpisując dokument “Przekształcania naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030” podjęli ambitne zobowiązanie do podjęcia działań na rzecz redukcji ubóstwa w jego wszystkich postaciach, zapewnienia dostępu do edukacji, do żywności i czystej wody, podjęcia działań na rzecz równości szans, wspieranie praw człowieka, pokoju i stabilności na świecie, ochrony środowiska naturalnego, łagodzenia zmian klimatycznych, dostępu do zrównoważonych źródeł energii.

Dokument ten zawiera 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju i związanych z nimi 169 działań, które mają być osiągane przez wszystkie strony – rządy państw, organizacje międzynarodowe, organizacje pozarządowe, sektor nauki i biznesu, a także obywateli. Skupiają się one wokół 5 obszarów: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój, partnerstwo (ang. 5xP : people, planet, prosperity, peace, partnership).

Stanowią one podstawę nowej Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju świata, uwzględniającej aspekt ekonomiczny, społeczny i środowiskowy. Plan ten wskazuje najważniejsze wyzwania naszych czasów. Przedstawia wizję budowy lepszego świata z korzyścią dla mieszkańców planety oraz jego naprawy.




Warto wspomnieć, że połowa mieszkańców naszego regionu, Europy Wschodniej (50 proc.) uważa, że biznes ma większą szansę realnie rozwiązać problemy społeczne niż rządy i politycy. Prawdopodobnie z tego względu co czwarty z nas chciałby, żeby biznes wspierał SDG 17, czyli tworzenie partnerstw na rzecz zrównoważonego rozwoju (27 proc.).


Dla biznesu edukacja to również dbanie o to, aby pracownik rozpoczynający karierę miał odpowiednie kwalifikacje, co przekłada się na włączanie się biznesu w proces kształcenia na różnych poziomach edukacji. Dla wielu firm do tych działań należy też finansowanie programów rozwoju kompetencji dla pracowników w miejscu pracy.

Walka z biedą nie musi oznaczać przekazania datków na cele charytatywne, ale może odnosić się do zapewnienia zatrudnienia najbiedniejszym. To również wspólne dbanie o odpowiedni klimat biznesowy, wspieranie mniejszych firm w ich rozwoju, płacenie im w jak najkrótszym terminie. Przykłady można by mnożyć.


Biznes a zaangażowanie społeczne


Podejmując decyzję o zaangażowaniu społecznym biznesu, warto pamiętać, że choć firmy muszą sprostać oczekiwaniom akcjonariuszy w zakresie wypracowania jak najwyższego zysku, to jednak w zakresie aktywności społecznej powinny odpowiadać również na oczekiwania interesariuszy, którymi są zarówno pracownicy, jak i klienci, konsumenci czy inwestorzy..

Jeśli prowadzimy działania społecznie odpowiedzialne, warto spróbować przełożyć je na język Celów Zrównoważonego Rozwoju. Anna Korzeniewska, założycielka Social Impact Alliance for Central & Eastern Europe:


Przed nami 10 lat ciężkiej i pełnej wyzwań wspólnej pracy nad realizacją Agendy 2030. I choć Polska ze względu na formowanie nowego rządu nie mogła w 1945 roku fizycznie uczestniczyć w konferencji założycielskiej ONZ w San Francisco, to przed 75 laty w Opera House w San Francisco zabrzmiał polski hymn narodowy. Możemy być dumni, że od 75 lat współtworzymy projekt, który zmienia świat na lepsze.



Comments


bottom of page